Ny vecka igen 😝

Fick höra förut att jag inte va sĂ„ duktig pĂ„ att uppdatera hĂ€r sĂ„ skriver vĂ€l nĂ„gra rader 😝. 
Helgen som va var toppen pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt 😀. En helg i Dalarna tackar man inte nej till. Va jag Ă€lskar de dĂ€r stĂ€llet! Och sĂ„ va de ju viltspĂ„rcupen. 
Barran fick vara hos mormor o morfar och Spade hos mamma och pappa. SĂ„ jag och Diza tryckte in oss i Ulles bil 😀. Snacka om överfull Bill. Diza fick sitta tillsammans med Max. 

Vi bodde i en Ă€ldre stuga som de inte fanns varken toa eller vatten i. Men den va sĂ„Ă„ mysig. Ulle hade med kompostgaller sĂ„ vi kunde ha som en liten hage utanför. PĂ„ kvĂ€llen tog vi lite vin och bara satt och töla och Eva o Conny kom förbi en svĂ€ng. Blev rĂ€tt sĂ„ tidig kvĂ€ll hade gĂ„tt av nattpassen dagen innan och bara sovit ett par timmar den dagen sĂ„ jag var lite sliten. Men hann inte sova sĂ„ lĂ€nge förrĂ€n jag vaknade av en mardröm. Sen sov jag dĂ„ligt reste av den natten. Va sĂ„ kissnödig men vĂ„ga inte gĂ„ ut 😂! 

Upp tidigt pĂ„ lördagsmorgonen och packa ihop de som skulle med till skogen och ut med de och hundar i bilen. Sen Ă„t vi frukost sjĂ€lva pĂ„ hotellet som lĂ„g bredvid. Sen bar de ivĂ€g ut i skogen och vi Ă„kte och Ă„kte det kĂ€ndes som att vi aldrig skulle komma fram. VĂ€l framme sĂ„ fick vi kaffe och smörgĂ„s. Pratade runt lite med andra sen var det dags att börja lotta domare. Jag fick Ă„ka med en jĂ€tte frĂ€n Ă€ldre liten krut tant till skogen. För jag och Ulle skulle pĂ„ olika hĂ„ll. VĂ€l framme i skogen dĂ€r spĂ„ren var sĂ„ skulle jag gĂ„ som nr 2. NĂ€r det vĂ€l var vĂ„ran tur sĂ„ hade jag ju hunnit bli lite nervös men de gick över lika fort som de kom tror jag 😂. 
NÀr vi nÀrmade oss rutan sÄ stanna han upp och sa att han hade tappat en rÄdjursklöv nÄn stans han visste bara inte var. Selade pÄ och gick in i rutan och Diza markerade snabbt nÄt. Men jag var helt övertygad att hon tog Àlg. Va trampat i hela rutan och dÀr hon satte ner nosen dÀr va de Àlgklövar. Fan tÀnkte jag, men följde Diza kan ju inte göra sÄ mkt annat.
 Mkt av spĂ„ret gick över myr o mossmark sĂ„ de va lite blött pĂ„ sina stĂ€llen 😝. Men efter första vinkeln sĂ„ sa domaren att hĂ€r nĂ„gonstans kan klöven va som jag tappade. Mkt riktigt kom inte sĂ„ lĂ„ngt sĂ„ markera hon den och tog den. Jag belöna henne och tog bort den. Det jag var mest osĂ€ker pĂ„ var om fatta att hon skulle spĂ„ra vidare. Men de gjorde hon och knappt 10 m fram sĂ„ flög de upp en fĂ„gel bredvid henne som hon ville efter. Jag skvatt sĂ„ jag skrek 😂! Fullt i Ă€gg va de i boet sĂ„ vi ville ju fort dĂ€rifrĂ„n. Diza gjorde en liten ringning Ă„t höger om boet sen fortsatte hon i samma riktning som fĂ„geln. Fan nu blev de skit men tyckte Ă€ndĂ„ att hon spĂ„ra sĂ„ jag följde bara med. Och domarn bakom sa inget heller. Och efter en bit sĂ„ sa han du kan stanna hunden sĂ„ ska jag gĂ„ fram och skjuta. Han drog av ett hagelsmĂ€ll och sa nu kan ni köra och Diza hĂ€vde sig fram sĂ„ fick verkligen hĂ„lla i. Sen tog hon klöven som knappt va en klöv 😂. Knappt 10 cm om ens de. 
SĂ„ sa han bara klockrent trots 2 störningar tĂ€tt. Sen sĂ„ gick han till nĂ€sta. Och vi Ă„kte tillbaka. 

Tillbaka vid stugan sĂ„ haka jag pĂ„ Ulle hon hade lagt ett bruks spĂ„r till Max. Sen kĂ€ka vi, dusch, vila lite innan vi börja pimpla vin innan vi gick till middagen 😀! Jag vĂ„gade inte hoppas pĂ„ för mkt för man vet ju aldrig. Men jag vĂ„gade tro att de skulle rĂ€cka till ett 1:a pris iaf. Efter maten var de Ă€ntligen dags. Tyckte han lĂ€ste upp typ alla innan han kom till mig och nĂ€stan alla fick 1:a pris sĂ„ dĂ„ tĂ€nkte jag att de kanske inte rĂ€ckte till Ă€ndĂ„. Sen sa han "och sĂ„ har vi katalog nr 16 Emma. Nu vill jag veta vad du har gjort? (HjĂ€lp tĂ€nkte jag) Sen minns jag inte sĂ„ mkt mer 😂! Mer Ă€n att han sa att vi fick ett 1:a pris och HP 😀! Det var domarens 4:e HP pĂ„ 20 Ă„r och över 1000 dömda spĂ„r. TĂ„rarna börja ju rinna dĂ„. Sen fick jag reda pĂ„ igĂ„r att Diza Ă€r 5:e staffen genom tiderna som fĂ„r HP pĂ„ ett viltspĂ„r. RĂ€tt hĂ€ftigt och av en sĂ„n domare. Plus att de sa dĂ€r uppe att de Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att fĂ„ HP i Dalarna överhuvudtaget?! 
Kritiken "En tik som löser hela uppgiften pĂ„ ett utmĂ€rkt sĂ€tt. TvĂ„ störningar under spĂ„rarbete stör inte ett gott arbete". 

Vi var rĂ€tt snabba ner till stugan sen för lite mer vin och bubbel! Ringde hem och bara grina och berĂ€ttade va bra de hade gĂ„tt, pappa fatta inte sĂ„ mkt sĂ„ han ringde till Ulrika (som jag ocksĂ„ hade ringt) och hon försökte förklara för honom 😂! 

Söndagen sĂ„ var de dags för elitspĂ„r. De hade regnat hela natten och regnade lite Ă€ven pĂ„ morgonen o dagen. Vi samlades, domarna fick dra den dagen och jag hamnade med en ny. Fick Ă„ka med han till spĂ„ret. Vi kom till sista strĂ€ckan sen va tiden slut. Men början av spĂ„ret gick bra trots lĂ„nga strĂ€ckor som var oblodat. De hade dragit Ă€lgklöv över pĂ„ ett av stĂ€llena men de gick bra. Men nĂ€r vi kom till svĂ„righeterna sĂ„ fick hon slita. Aldrig gjort de dĂ€r förut och bĂ„da grejerna va vid en myr full med Ă€lgklövar i. Men jag Ă€r super nöjd med hennes jobb. För hon gav sig aldrig utan jobbade hela tiden 😀! De Ă€r ju sĂ„nt jag vill se att hon stannar kvar och jobbar och inte bara tar första bĂ€sta vilt och drar ivĂ€g pĂ„ nĂ„ annat eftersom jag vill anvĂ€nda henne till eftersök 😀. PoĂ€ngen den dagen vart inte de bĂ€sta 😂! Men de Ă€r skit samma! KĂ€nslan kĂ€ndes bra och nu vet jag ju vad jag ska trĂ€na pĂ„ 😀! Kul att testa! Lutar Ă„t att jag ska anmĂ€la till dom tvĂ„ cuperna som Ă€r i aug ocksĂ„ sĂ„ fĂ„r vi se om vi kommer med 😀.  Va ju skit kul detta 😀! Och trevligt folk! Hade byggt upp nĂ„ annat i mitt huvud innan sĂ„ vart positivt överraskad 😀! 

Nu ska jag bara jobba pĂ„ att tro lite mer pĂ„ oss sjĂ€lva men framförallt pĂ„ Diza đŸ˜€â€ïž! Hon har ju bevisat mer Ă€n en gĂ„ng att hon Ă€r duktig! 

Andra jobbnatten avklarad! Ledig tvĂ„ dar nu. Skulle ivĂ€g och hĂ€mta hö i eftermiddag egentligen men pappa var snĂ€ll och Ă„kte igĂ„r bara sĂ„ dĂ€r 😀! Han ringde och sa att nu Ă€r de hĂ€mtat sĂ„ du behöver inte tĂ€nka pĂ„ de i morgon đŸ˜€â€ïž! 

Frukost och lite mera kaffe nĂ€sta! Snart Ă€r de bara tre timmar kvar 👍! 

Hade gott! 😀



Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0